Tuesday, January 24, 2012

Dan hati kecundang lagi

Dan ianya terjadi sekali lagi.

Tuhan, apakah diri ini silap tika menilai? Adakah hati ini silap ketika memberi?

Mengapa kita dipertemukan andai bukan untuk bersama? Ah. Tiada siapa yang tahu apa sebabnya. Cuma Dia. Ya. Hanya Dia yang tahu apa disebalik cerita.

Namun kenapa saat luka di hati hendak sembuh, aku didatangkan lagi sebuah kisah yang hadirnya cuma untuk menambah dalam luka di sana.?

Ku fikir dia yang terakhir. Meski bukan yang pertama. Ku ingatkan dialah yang bakal memimpinku ke syurga. Tapi ternyata tidak. Di mana lagi aku harus cari lelaki sebaik dan sesoleh dia? Aku inginkan seseorang yang mampu membawaku ke jalan yang bahagia. Jalan keredhaanNya.

Dia datang saat hati sedang sunyi. Saat hati sedang dirundung duka. Dia mampu membuatku kembali tersenyum manja. Sesudah senyuman itu dibawa pergi dan ditukar dengan senyuman dendam satu ketika dahulu. Dia mampu kembalikan itu semua.

Saat ku tak berani untuk meminta petunjuk sekali lagi. Seolah-olah bayangannya datang untuk memberiku semangat baru. Lalu ku gagahkan jua diri ini untuk berdoa kepadaNya. Memohon petunjuk besarNya agar dijawab segala persoalan yang belum terungkai jawapannya.

Melalui petunjuk ku dapati jawapan lebih mengarah kepada dia. Namun apa yang berlaku kini, adalah disebalik semuanya.

Ketika hati mula gembira dengan kehadirannya, kebahagiaan itu diragut kembali. Menjadikan hati yang pernah luka ini kembali rapuh.

Tapi bila difikir-fikir. Aku tahu mengapa.

Aku seorang wanita yang kurang baik dalam segalanya. Bukan dari kalangan seorang yang solehah. Bukan dari kalangan yang berpurdah mahupun berniqab. Aku cuma seorang yang bertudung ala kadar. Sekadar menutup aurat. Tidak pandai dalam menjaga hati sendiri. Hati yang kecil itu sentiasa tidak seimbang. Seringkali kecundang dalam mempertahankan iman. Ya, aku baru sedar. Aku tidak layak untuknya.

Sedangkan dia lelaki soleh idaman wanita solehah. Lelaki yang baik dalam perihal kehidupan. Meski tidak punya wajah yang tampan, namun iman yang tebal mampu membuat hati menjadi rawan. Bagiku, tidak memilikinya suatu kerugian.

Namun, apa yang dapat aku lakukan selain melepaskan dia pergi kepada yang lebih berhak. Ku harap hati ini tidak akan keruan bila dia sudah tiada lagi disisi. Bersabarlah wahai hati. Kau tidak layak untuk orang sebaik dia. Tuanmu ini yang tidak pandai menjagamu agar bisa menjadi milik orang yang soleh. Benarlah yang jahat akan sentiasa bersama dengan yang jahat.

Jangan kecil hati wahai hati. Biar dia pergi dengan aman. Biar kita ikhlas menghalalkan. Siapalah kita untuk menidakkan takdir Tuhan?

Semoga satu hari nanti kau akan bertemu dengan yang lebih beriman. Amin.

Kepada dia yang ku sayangi setulus hati, pergilah dikau kepada perawan yang berhak. Kau lebih layak mendapat wanita yang solehah sesoleh dirimu. Aku tahu aku bukan siapa-siapa. Punya iman yang tidak kuat. Mudah terjatuh pada sesuatu yang durjana. Doakan saja kehidupan aku akan datang. Semoga dapat yang selayaknya. Aku pasrah dengan ketentuanNya andai ini takdir dari Dia.

Selamat tinggal wahai seseorang yang lama terpendam dihati. Semoga ukhuwah antara kita takkan terputus walau apa pun yang mendatang. Sahabat. Meski berbeza usia. Insya-Allah.

No comments: