Saturday, August 17, 2013

Kenangan Lama Mengusik Jiwa

Assalamualaikum wbt :)

Hai kawan2..!!

Semalam waktu pilih-pilih pakaian lama yang hendak diagihkan kepada mereka yang memerlukan, tanganku pantas menarik segala kain-kain baju dan seluar yang sudah tak muat di badan. Dalam leka menarik dan memberikannya kepada mama, secara tiba-tiba tanganku tertarik sepasang baju kurung biru dari dalam laci almari.

Aku tersentak. Kaku. Lama aku perhati baju kurung lengkap sepasang itu. Serta-merta kenangan baju itu kembali terungkap. Punca kepada kekakuan itu telahpun dikenalpasti.

Kurung biru itu dulu aku pernah pakai ketika bergambar dengan arwah yang menjadikan gambar yang diambil itu ada satu-satunya foto kami bersama. Kenangan itu walau sekali, tapi amat berharga bagiku. Lama aku merenung baju itu sambil tangan menggenggam erat kainnya.  Mama tegur,...

"Kenapa? Banyak kenangan?".....Kak Long sambung,...
"Kain sejuk. Susah mau dapat."
"Simpanlah." Akhirnya mama sendiri yang suruh aku simpan kembali dalam almari.

Serta-merta airmata mengalir membasahi tubir mata. Setitik dua namun sakit dan sedihnya menyucuk sampai ke dada. Allah, aku rindu dia. Sudah 6 tahun dia tiada disini, mengapa rasa sedih itu masih menghuni dalam sanubari?

Ya Allah ya Rohim, Engkau tempatkan dia dalam kalangan orang-orang yang beriman. Aku tahu, dia juga tidak ingin melihat aku bersedih hati. Ampuni dosanya yang terdahulu, selamatkan dia dari azab-Mu. Al-fatihah.



NudifaBakar

No comments: